Elcyklar Online

Elcyklar vs traditionella cyklar

Elcyklar vs traditionella cyklar

Elcyklar har tvärtemot vad de flesta tror funnits i drygt hundra år. Elcykeln uppfanns till och med flera årtionden före sin bensindrivna kusin motorcykeln. I början av 1900-talet trodde förmodligen de flesta att bilarna i framtiden skulle drivas av elektricitet. Den moderna elcykeln har dock inte mer än cirka 20 år på nacken, och har egentligen blivit populär först under de senaste åren.

Därför väljer många elcykeln

Så fort de får höra att det finns elcyklar, undrar de flesta varför man skulle köpa en sådan istället för en vanlig cykel. Dessa är några av de vanliga funderingar som folk har om elcyklar:

  • Hur skiljer de sig åt tekniskt sett?
  • Vilka är fördelarna med en elcykel?
  • Är inte syftet med att cykla att få motion?
  • Varför är de så mycket dyrare än vanliga cyklar?

Dessa är alla bra frågor du som använder en elcykel kan tänkas få av din omgivning. Det finns trots allt vissa missförstånd som omgärdar elcykeln. Eftersom det är ett helt nytt sätt att ta sig fram är folk helt enkelt inte bekanta med dem än. Det finns dock ingen anledning till oro, utan här får du all information du kan tänkas behöva om skillnaderna mellan elcyklar och vanliga cyklar. Viktigast av allt är dock att du kommer kunna avgöra huruvida du bör satsa på en elcykel eller ej.

Hur skiljer sig vanliga cyklar och elcyklar åt när det gäller tekniken?

Svaret på denna fråga är väldigt enkelt! En elcykel är i grund och botten en helt vanlig cykel, förutom att den dessutom har en elmotor, ett batteri och integrerar motorns kraft i drivlinan, samt ett sätt att styra över den kraften. Svårare än så är det egentligen inte.

Den enskilt viktigaste delen av en elcykel är förstås motorn, då det är den som gör att cykelturen blir så behaglig. Motorn får inte hjulet att snurra, vilket man kanske kan tro, utan får istället vevpartiet att röra sig framåt.

Batteriet är vanligtvis den tyngsta och dyraste delen av en elcykel. Ett batteri till en elcykel räcker ofta cirka fem mil, men hur långt batteriet räcker beror på ett antal olika faktorer. Batteriet kan du ofta ta bort och ta med in i bostaden för att ladda det.

Den tredje delen som skiljer en elcykel från en traditionell cykel är dess drivlina. Det är drivlinan som får hjulen att snurra. Den fjärde och sista delen är gasen. Det är med hjälp av den du styr motorn, och den kan vara integrerad i styret men den kan också sitta på andra ställen.

Förutom ovanstående fyra komponenter, har elcyklar och vanliga cyklar samma delar: en ram, två hjul, ett bromssystem, dämpning, en sadel, ett styre och två pedaler.

Hur är det att cykla på en elcykel?

Här ovanför har vi gått igenom de tekniska skillnaderna mellan traditionella cyklar och elcyklar. De flesta är dock mer intresserade av att få veta hur själva upplevelsen skiljer sig åt mellan de bägge typerna av cyklar.

Vi kan börja med att konstatera att elcykeln rakt av eliminerar vissa av de nackdelar som vanliga cyklar har. En vanlig cykel är ett fritt och bra sätt att färdas på, och människan har cyklat sedan slutet av 1800-talet.

Problem uppstår dock i uppförsbacke, om du som cyklist har dålig kondition eller hälsa, och cyklister som pendlar till jobbet anländer ofta till arbetsplatsen svettiga och andfådda. Elcykelns motor löser dessa problem. Den bär dig uppför branta backar, minskar din ansträngningsnivå, skonar dina dåliga knän eller höfter, och gör att du slipper oroa dig för att bli utmattad efter halva sträckan. Alla cyklar ger en frihetskänsla, men elcyklar gör att denna frihet blir ännu större.